Forside %gt; Blanketter %gt; Adoption %gt; Ansøgning om godkendelse som adoptant

Ansøgning om godkendelse som adoptant

Du har valgt blanketten 'Ansøgning om godkendelse som adoptant'.

Hvis du har NemID eller digital signatur, kan du sende blanketten samt alle bilag elektronisk til Statsforvaltningen.

Udfyld og indsend blanketten med NemID eller digital signatur

Du skal logge på blanketten med dit NemID eller din digitale signatur fra begyndelsen for at kunne indsende den elektronisk.

Når du bruger dit NemID eller din digitale signatur, henter vi bl.a. dit navn og adresse i CPR-registret. Det betyder, at nogle af felterne i blanketten automatisk bliver udfyldt.

Hvis du ikke har et NemID eller en digital signatur, kan du udfylde blanketten på skærmen, printe den ud og sende den til Statsforvaltningen med posten.

Udfyld blanket til print

Til dig, der sender ansøgningsblanketten med posten

Hvis du sender ansøgningen om godkendelse som adoptant med posten skal du vedlægge:

Blanketterne skal printes ud, udfyldes og sendes til Statsforvaltningen. Vær opmærksom på, at helbredsattesten skal udfyldes af din praktiserende læge og attesten må ikke være mere end 3 måneder gammel ved indsendelse til Statsforvaltningen. Du skal selv betale for at få udfærdiget attesten.

Med ansøgningen skal du også vedlægge en kopi af disse bilag: 

  • Fødsels- og dåbsattest
  • Vielsesattest
  • Skatteattest og restanceerklæring
  • Restanceerklæring fra din kommune

Ansøgningen om godkendelse som adoptant anses for indgivet den dag, hvor Statsforvaltningen modtager blanketterne.

Skatteattest og restanceerklæring fås via Skats hjemmeside - www.skat.dk - ved brug af NEM-id. Den kommunale restanceerklæring fås ved henvendelse til din kommune.

NB: Hvis du indsender blanketten elektronisk og underskriver med NemID eller digital signatur, kan du elektronisk vedlægge en kopi af samtlige dokumenter.

Når ansøgningen om godkendelse som adoptant er modtaget i Statsforvaltningen, vil Statsforvaltningen indhente straffeattester samt en erklæring fra din bopælskommune om, hvorvidt kommunen er bekendt med forhold, som kan føre til, at der ikke kan udstedes plejetilladelse. Ved underskriften på ansøgningsskemaet giver du samtykke til indhentelse af disse oplysninger.

Statsforvaltningen kan indhente formueopgørelse og budgetskema, når der er behov for nærmere belysning af de økonomiske forhold. Du kan her printe blanketterne til formueopgørelse og budgetskema ud, udfylde dem i hånden og sende dem til Statsforvaltningen med posten.

Følgende blanket kan anvendes, når du har gennemgået fase 1 og 2 af godkendelsesforløbet:

Ansøgning om iværksættelse af fase 3

Til toppen af siden
Senest opdateret 2. sep 2014
Kontakt os
Forside
Nyheder |Om Statsforvaltningen
Publikationer |FAQ |Presse
Job |Kontakt redaktionen |English